MDV1 “IMMANUEL” winnaar KNVTS “Schip van het Jaar” prijs 2016.

MDV1 “IMMANUEL” winnaar KNVTS “Schip van het Jaar” prijs 2016.Klik voor meerdere fotosPadmosPadmosPadmosgepubliceerd op 1 november 2016
Padmos en Hoekman Shipbuilding hebben met het ontwerp en de bouw van het innovatieve vaartuig MDV1 “IMMANUEL” de KNVTS “Schip van het Jaar” prijs gewonnen. Deze prijs is door de KNVTS (De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied) geïnitieerd om de technische innovaties in de Nederlandse scheepsbouw te promoten. Deze prestigieuze prijs wordt ieder jaar toegekend en uitgereikt aan een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland is ontworpen en (grotendeels) is afgebouwd. De uitreiking vindt plaats op het Maritime Awards Gala.

 

De MDV1 “IMMANUEL” is het zuinigste en milieuvriendelijkste vissersschip ooit. De Immanuel is een sprekend voorbeeld van het innovatief vermogen van de Nederlandse kottervisserij volgens premier Rutte die de opening van het Maritime Awards Gala voor zijn rekening nam.

Één van de grote uitdagingen bij de bouw van de MDV1 “IMMANUEL” was de zeer strikte leverdatum i.v.m. de toegekende subsidie uit het Europees Visserijfonds. Dat deze datum gehaald is, is te danken aan de intensieve samenwerking tussen de opdrachtgever MDV (Masterplan Duurzame Visserij), Padmos en Hoekman Shipbuilding. Een aansprekend en succesvol voorbeeld van samenwerking tussen één opdrachtgever en twee scheepswerven. Vooral de speciale brandstof besparende rompvorm en het optimaal inpassen van de vele innovaties, zoals dieselelektrische voortstuwing,  warmteterugwinning en powermanagement brachten grote technische uitdagingen met zich mee. De engineering en het bouwproces van dit totaal nieuwe ontwerp zijn naadloos in elkaar opgegaan. Dit was alleen mogelijk doordat de engineeringafdelingen van beide bedrijven functioneerden als een goed geolied team, met als opdracht dat geen enkele concessie mocht worden gedaan op het gebied van efficiëntie en duurzaamheid. Alle betrokken toeleveranciers hadden de opdracht om ook zelf met innovaties en energiebesparende toepassingen te komen. Een en ander resulteerde in een geweldig gemotiveerd en enthousiast bouwteam. Ook de onderlinge samenwerking van alle toeleveranciers is bijzonder te noemen. Met alle betrokken partijen is het onmogelijke waargemaakt.

Voor Padmos was dit de 3e nominatie voor de “Schip van het Jaar” prijs.

Padmos won deze prijs al eens in 2000 met de ontwikkeling en de bouw van Rotortug “RT Magic”. Dit schip is speciaal ontwikkeld om zeeschepen snel bij het meren en ontmeren te kunnen assisteren. Het bijzondere aan dit schip is dat het uitgerust is met 3 i.p.v. 2 schroeven zodat het op ondiep water meer trekkracht kan ontwikkelen, zowel voor- en achteruit als zijwaarts. Behalve over een grote trekkracht (75 ton) beschikt de rotortug ook over een enorme wendbaarheid. Zo kan de “RT Magic” in nog geen halve minuut volledig om zijn eigen as draaien. De kracht en de wendbaarheid heeft er voor gezorgd dat deze innovatieve sleepboot multifunctioneel inzetbaar is.

In 2003 werd een tweede prijs behaald bij de bovengenoemde verkiezing “schip van het jaar”. De ontwikkeling en de bouw van de boomkorviskotter GO-9 “Onderneming” was voor de jury van de KNVTS aanleiding om deze prijs aan Padmos toe te kennen. Dit schip heeft door de speciaal ontworpen rompvorm een grotere trekkracht, een lager brandstofverbruik en een hogere snelheid dan vergelijkbare schepen.

 

Nieuwsarchief